Hoe je aan de goede kant van de intervieuwer komt (vóór je interview)

Omdat het nooit te vroeg is om een goede indruk te maken.

Er is een oud gezegde in het theater: “Je auditie begint op het moment dat je door de deur loopt”. Het betekent dat mensen een beeld van je beginnen te vormen op het moment dat ze met je in contact komen, ook al ben je technisch gezien nog niet “aan”. Ditzelfde adagium gaat op voor een sollicitatiegesprek – maar het gesprek begint al voor het gepland is.

Zoals Alicia Whitney, een tech recruiter uit Brooklyn, in een Instagram post deelde, lijkt hoe je omgaat met de logistiek die komt kijken bij het plannen van een sollicitatiegesprek buiten het bereik van het gesprek zelf te vallen, maar het kan de kijk van de interviewer op jou kleuren – nog voor je begonnen bent met een litanie van je sterke punten en ervaring. Dus wat kun je doen om jezelf in een positie te brengen waarin je kunt slagen nog voor je door de deur bent gelopen?

Wees gul met je beschikbaarheid. Een beetje flexibiliteit komt een heel eind. Bied de interviewers bij het plannen van het gesprek een zo breed mogelijk scala van beschikbare data en tijden aan. Het is begrijpelijk dat je je eigen werkschema moet omzeilen, maar als je meer tijd kunt vinden dan alleen ’s morgens vroeg of ’s middags laat, kom je in een goed daglicht te staan bij de toekomstige aanwervende manager. Als je het kunt vermijden, bied dan geen lunchtijd aan als je enige beschikbaarheid – je wilt niet proberen een goede indruk te maken op iemand die steeds naar zijn boterham kijkt.

Wees beleefd tegen de persoon die het gesprek inplant – ook al is dat niet de aanwervende manager. Ook al zullen zij niet degene zijn die de beslissing neemt om je aan te nemen, de manier waarop je de persoon behandelt die het gesprek coördineert zal opvallen. Vriendelijk zijn tegen de coördinator zal je zeker niet de baan op zich bezorgen, maar onbeleefd tegen hen zijn kan er zeker voor zorgen dat je hem verliest. Wie is er ooit slechter af geweest door mensen vriendelijk te behandelen?

Zorg dat ze al het papierwerk hebben dat ze nodig hebben. Zorg ervoor dat je al het nodige papierwerk hebt opgestuurd voor het gesprek begonnen is. Je wilt niet in een situatie komen waarin je onhandig zit te wachten op een Zoom-gesprek omdat je gesprekspartner wacht op een PDF van je cv. Als je naar vroeger werk verwijst, zorg dan dat je portfolio in hun handen is. Ja, waarschijnlijk heb je al deze informatie geüpload toen je solliciteerde naar de baan – maar het kan geen kwaad hen een stap te besparen door het in elke e-mail correspondentie op te nemen. Ze kunnen zelfs onder de indruk zijn van je aandacht voor details.

Wees niet bang om verduidelijkende vragen te stellen. Als je een vraag hebt over wat het gesprek zal inhouden, hoe lang het kan duren, of met wie je zult spreken, stel die dan. De kans dat je er dom uitziet is klein (zeker vergeleken met de kans dat je er dommer uitziet als je onvoorbereid een gesprek binnenloopt omdat je niet van tevoren de juiste vragen gesteld hebt). Als je niet overdrijft – dus probeer al je vragen in een enkele, beknopte e-mail te stellen, in plaats van ze te overstelpen met meerdere vervolgvragen – zullen ze je nieuwsgierigheid op prijs stellen. Laat geen baankans lopen omdat je te nerveus was om vragen te stellen die je nodig had om je goed voor te bereiden.

Gebruik reply all. Een eenvoudig, maar essentieel laatste geheugensteuntje: Gebruik reply all op alle communicatie die je over het gesprek hebt. Het zal hun interne communicatie vlot laten verlopen, en het is zo eenvoudig als gewoon op een knop drukken. Maak je geen zorgen over het verstoppen van iemands inbox; als andere personen dan degene die het interview coördineert CC’ed zijn op de e-mail, kun je er zeker van zijn dat wat je antwoordt informatie is die voor alle partijen van belang is. Er zijn echt geen nadelen aan om iedereen op dezelfde lijn te houden.

Geef een antwoord