Wat is een inkoopdiagnose?

Het belangrijkste voor iedere winkel is toch wel de voorraad. Wanneer een winkel geen voorraden meer heeft dan wordt het lastig om omzet te draaien. Je hebt immers iets niet, waardoor consumenten naar de concurrent gaan. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk om extra aandacht te besteden aan het inkoopproces. Hierbij kan je denken aan het inkoopbudget, aantallen en levertijden. Maar weet jij dat je het inkoopproces makkelijker kan maken met behulp van een inkoopdiagnose? In deze blog gaan wij jou uitgebreid vertellen wat een inkoopdiagnose is en hoe je dit kan toepassen. 

Spendanalyse

Een inkoopdiagnose staat in de marketingwereld ook wel bekend als een spendanalyse. Deze inkoopdiagnose wordt voornamelijk opgesteld om inzicht te krijgen in hoe de inkoop van jouw bedrijf plaatsvindt. Hierbij kan je denken aan wie, wat, waar inkoopt. Het is noodzakelijk om dit, via facturen, inzichtelijk te krijgen om te voorkomen dat er dubbele voorraad ontstaat. Daarnaast laat een spendanalyse zien waar mogelijkheden liggen om te besparen. Zo houd je geld over om voor andere bedrijfsactiviteiten te gebruiken. 

Inkoopdiagnose toepassen

Heb je het idee dat de inkoop binnen jouw bedrijf niet gestructureerd gaat? Dan is het verstandig om een inkoopdiagnose toe te passen. Dit doe je door allereerst inzichtelijk te maken wie de inkoop verzorgt, wat er ingekocht wordt en vanuit welk land. Het bepalen van deze drie onderdelen kan lastig zijn. Om je op weg te helpen lichten wij elk onderdeel individueel toe. 

Wie

Hierbij kun je denken aan de inkoopafdeling van jouw bedrijf. Door deze afdeling onder de loep te nemen kan jij constateren of er vergelijkbare producten worden ingekocht. Heb jij gezien dat dit meerdere malen is gebeurd? Dan is het tijd om duidelijke afspraken te maken met de leveranciers. Het is namelijk ontzettend zonde als twee werknemers hetzelfde product inkopen. Hierdoor blijf je onnodig met te veel ingekochte voorraad zitten. 

Wat

Dit betreft de producten die worden ingekocht. Wanneer je een bedrijf hebt met tientallen producten dan is het logisch dat je meerdere productcategorieën of merken hebt. Om de inkoop overzichtelijk te houden is het verstandig om per categorie of merk de inkoop te regelen. Zo kan je direct zien wat jij per categorie of merk uitgeeft. 

Waar

Natuurlijk zijn dit alle leveranciers waarbij jouw bedrijf de inkopen doet. Door alle gegevens van deze leveranciers te controleren wordt het mogelijk om dit te koppelen aan jouw inkoopsysteem. Hiermee kan jij effectief zien wanneer jij precies een levering verwacht. Daarnaast wordt het gemakkelijker om de gekregen e-facturatie van de leverancier te controleren. Een inkoopdiagnose zorgt er dus voor dat jouw inkoop weer overzichtelijk wordt!

Geef een antwoord